top of page

P Zero: 40 år av innovation och prestanda - hos Podium i Kalmar

Pirellis P Zero, det ultimata sportdäcket, firar 40-årsjubileum i år. Fött ur en enda revolutionerande idé, är det nu det mest kända varumärket i branschen och det självklara valet för prestigebiltillverkare. Genom sina fyra generationer har Pirelli P Zero blivit marknadsledande tack vare ett oöverträffat antal skräddarsydda homologeringar för olika biltillverkare, med mer än 3 000 versioner skapade hittills. Listan över bilar som dessa däck har varit monterade på är omfattande, inklusive sanna ikoner i motorvärlden som Ferrari F40, 512 Testarossa och LaFerrari; Lamborghini Countach, Diablo, Murciélago och Aventador; McLaren MP4-12C och P1; Pagani Zonda, Huayra och Utopia; Aston Martin Vanquish, DB9, V12 Vantage; för att inte tala om olika versioner av Porsche 911, Cayenne och Macan.


P Zero fortsätter att sätta standarden för prestandadäck idag, ett faktum som ofta bekräftas av jämförelsetester som publiceras av ledande biltidningar. P Zero har också alltid varit i framkant av Pirellis innovationer. 2019 introducerade P Zero först Elect-paketet för el- och laddhybridfordon, som sedan blev en branschstandard. 2023 lanserade Pirelli P Zero E, det första Ultra High-Performance (UHP)-däcket med minst 55 % biobaserade eller återvunna material, vilket gav det ett eftertraktat "trippel A"-betyg på den europeiska däckmärkningen. Inom motorsport, där det har sitt ursprung, är P Zero synonymt med den högsta prestandan: från Formel 1 till alla möjliga andra racingkategorier.


Från Lancia Delta S4 till dagens superbilar

P Zero-namnet dök först upp 1985 och debuterade på Lancia Delta S4 Stradale. Detta första P Zero för landsväg var en utveckling av sin föregångare, som användes på den legendariska Lancia Delta S4 Grupp B-rallybilen. Lancia Delta S4 blev legendarisk för sina tekniska framsteg och banbrytande dynamik, och Pirelli var det naturliga valet att utveckla ett däck som kunde leverera exceptionell prestanda. Denna enda förfrågan utlöste en veritabel revolution i däckindustrin och ledde till skapandet av UHP-kategorin (Ultra High-Performance). Namnet "P Zero" symboliserade en ny början för det italienska däckföretaget och kombinerade Pirellis traditionella "P" med ordet "Zero".


Den revolutionen skedde samtidigt som transformativa förändringar i bilvärlden. På 1980-talet ledde turboladdning och kompressorladdning i sportbilar till aldrig tidigare skådade effekter och nya prestandanivåer. Utan de elektroniska körhjälpmedel vi tar för givet idag spelade däcken en avgörande roll för att ge grepp, stabilitet och säkerhet.


Vid den tiden var Pirellis flaggskeppsdäck P7: det allra första lågprofildäcket i historien, som lanserades 1976. Kunskapen från P7 – både på vägar och racerbanor – i kombination med visionen från Pirellis ingenjör Mario Mezzanotte, banade väg för P Zero.


Konceptet var enkelt men banbrytande: att kombinera de tre kärnegenskaperna hos racingdäck i ett enda mönster. Den inre skuldran, med spår som våtväderdäck, säkerställde grepp på våta vägar. Den yttre skuldran, inspirerad av slicks, gav grepp i torra förhållanden. Den centrala delen av slitbanan antog några av kännetecknen hos mellandäck och balanserade de två extremerna. Denna vinnande kombination representerade en betydande innovation och överträffade de traditionella gränserna för däckdesign.


En motorjournalist sammanfattade berömt denna innovation efter att ha kört en Delta S4 utrustad med de då nya P Zero-däcken: "Låt oss hoppas att trafikpolisen är medveten om det," skämtade han. "Vi vill inte att den släta delen ska förväxlas med ett slitet däck!"


Pirellis motorsportexpertis var avgörande för att överföra denna avancerade teknik till landsvägsdäck. En särskilt anmärkningsvärd händelse visade det landsvägsgående P Zeros breda kapacitet. Under Sanremo-rallyt använde Miki Biasions Lancia Delta S4 vanliga P Zero-däck (som ännu inte var till salu för allmänheten) på vägsträckorna från etapp till etapp. De presterade så bra att han bestämde sig för att behålla dem på bilen under en mycket fuktig etapp. Han fortsatte med att vinna den etappen och överträffade konkurrenterna på skräddarsydda tävlingsdäck.


Pirellis "Perfect Fit"-strategi

Förutom att vara pionjär inom UHP-segmentet markerade P Zero början på Pirellis "Perfect Fit"-strategi, som skräddarsyr däck efter de specifika behoven hos premium- och prestigebiltillverkare. Idag inkluderar P Zero-sortimentet olika versioner som är skräddarsydda för olika fordon, användningsområden och säsonger. P Zero utrustar allt från premiumsedaner till superbilar och sportiga SUV:ar, nu med sommar-, vinter- och året-runt-applikationer. Efter det banbrytande däcket som ursprungligen utvecklades i små mängder för Lancia Delta S4 Stradale, skapades den första generationens P Zero för Ferrari F40 1987.


Inom de närmaste månaderna kommer Pirelli att presentera den efterlängtade femte utvecklingen av den berömda P Zero: det senaste kapitlet i en pågående historia av teknisk innovation.


Podium i Kalmar erbjuder ett brett utbud av P Zero-däck. Välkommen in för rådgivning och montering!

 
 
bottom of page